DRONY W INSPEKCJI LINII ENERGETYCZNYCH
INSPEKCJE LINII ENERGETYCZNYCH Z TECHNOLOGIĄ DRONOWĄ
Innowacyjna automatyzacja inspekcji China Southern Power Grid z dronami.
222 000 kilometrów linii energetycznych wije się przez 5 prowincji bogatych w południowe terytoria Chin, obejmujących milion kilometrów kwadratowych i obsługujących bazę ponad 254 milionów mieszkańców i 87,4 milionów gospodarstw domowych. China Southern Power Grid Co., Ltd. (tj. CSG) obsługuje i zarządza sieciami elektroenergetycznymi o łącznej długości dłuższej niż równik ziemi *.
Przeprowadzanie regularnych kontroli sieci wymaga ogromnych nakładów finansowych, od siły roboczej, sprzętu, po zarządzanie. W 2015 r. Inspekcja CSG objęła 11 000 km, zależnie od tradycyjnych metod, w tym załogowych śmigłowców. To była jedna czwarta całkowitej długości sieci linii energetycznych.
Jak poprawić wydajność kontroli i zwiększyć skalę operacji? Jest to rozwiązane przez CSG dzięki innowacjom technologicznym. Począwszy od 2018 r. Flota inspekcyjna jest w stanie obsłużyć ponad 241 000 km linii energetycznych, czyli 15 razy więcej niż w 2015 r. Co spowodowało gwałtowny wzrost wydajności w ciągu 3 krótkich lat?
Wczesne zastosowanie nowej technologii
CSG zawsze starało się odkrywać nowe technologie. W 2009 roku była jedną z pierwszych firm energetycznych, które zainwestowały duże środki w kontrolę śmigłowców. Lotnicze inspekcje z nieba nie tylko umożliwiły pokonanie dużych odległości w krótkim czasie, ale także chroniły pracowników przed koniecznością podróżowania w odległych, niebezpiecznych obszarach. Ale koszt był wysoki i trudno było go skalować, ponieważ załogowe helikoptery są drogie w użyciu i utrzymaniu.
Wkrótce po tym w 2012 r. CSG rozpoczęło testowanie potencjału bezzałogowych statków powietrznych, zwanych dronami. CSG wdrożyło drony w 9 miastach do inspekcji linii energetycznych i odkryli ich wartość. Przy znacznie mniejszych kosztach drony osiągały wysoką jakość wyników. Drony były łatwiejsze do kontrolowania przez inspektorów i do przemieszczania się do odległych obszarów, podczas gdy dostarczanie szczegółowych wyników kontroli było tej samej jakości, co załogowe śmigłowce. Znacznie niższy koszt w porównaniu z helikopterami umożliwił większej liczbie inspektorów używanie go jako zwykłego narzędzia.
W 2015 roku CSG miał już zespół operacyjny dronów z 387 jednostkami i 36 certyfikowanymi pilotami. Jeden pilot z jednym dronem może wykonać inspekcję, którą dana osoba mogłaby wykonać w ciągu 3 dni tradycyjnymi metodami.
Przy takiej flocie drona pojawiło się kolejne pytanie: jak używać tych dronów na większą skalę?
Idealna mieszanka różnych dronów
Pokrycie 11 000 km linii energetycznych w ciągu roku było ogromnym krokiem naprzód. Jednak było to dalekie od celu CSG. Firma zarządza 45.550 km linii wysokiego napięcia w bogatym chińskim południu, gdzie bezpieczeństwo i spójność zasilania ma kluczowe znaczenie.
Skalowanie operacji. To było połączenie z centrum zarządzania CSG. Firma założyła własne centrum innowacji technologicznych w 2018 r., Badając i rozwijając skalowalne, inteligentne sposoby wykorzystania nowej technologii, którą poznali przez lata praktyki.
Flota dronów CSG miała zarówno płatowce, jak i wielowirnikowce. Naukowcy szybko zdali sobie sprawę z zalet i wad obu. Płatowce miały dłuższy czas lotu, co wykazywało większe możliwości pokrywania dłuższych odległości jednym lotem, podczas gdy wielowirnikowce były w stanie uchwycić szczegółowe zdjęcia lotnicze z bardziej elastycznymi i kontrolowanymi trybami lotu. Pojawiła się idealna mieszanka i idealne połączenie.
Płatowce wysyłano do długodystansowych operacji, przechwytując precyzyjne dane chmury punktów, które były przetwarzane i przekształcane w modele tras. Inspektorzy mogli następnie ustawić interesujące modele na modelach i wysłać wielozadaniowe drony w automatycznych misjach, aby sprawdzić kluczowe obszary. To był dopiero pierwszy krok do skalowalnych innowacji CSG.
Inteligentne maszyny w pracy
Rok 2018 był rokiem przełomowym dla CSG. Po pierwsze, planowanie trasy stało się bardziej dokładne dzięki nowym możliwościom laserów ich dronów, dzięki czemu stała się standardową operacją tworzenia modeli 3D trasy docelowej. Umożliwiło to dronom, takim jak DJI Matrice 200, wykonywanie całkowicie automatycznych inspekcji na trasie, zdolnych do kontroli 36 wież z 3 punktami lądowania przy minimalnej ingerencji człowieka.
Sztuczna inteligencja została również włączona do operacji. Dzięki inteligentnym algorytmom rozpoznawania wizualnego drony były w stanie odesłać wizje w czasie rzeczywistym z identyfikacją komponentów. Inspektorzy widzieli wyraźne obrazy z etykietami z oznaczeniami elementów, takich jak izolatory szklane i łączniki z kilku kilometrów na ekranie kontrolera.
Maszyny pozyskiwały wiedzę i „uczyły” drony rozpoznawania defektów tych komponentów, natychmiast wysyłając powiadomienia do inspektorów. Szybkość rozpoznawania brakującego zacisku pancerza wynosi aż 77%. Wysoce precyzyjny mechanizm rozpoznawania defektów skraca czas reakcji o co najmniej 80%.
Nowa generacja pracy
Podczas gdy badania i innowacje są kontynuowane w centrum innowacji technologicznych CSG, firma zarządza obecnie jedną z najbardziej zaawansowanych, automatycznych flot dronów o inteligentnych możliwościach.
Do tej pory zespół operacyjny CSG ma ponad 6000 jednostek dronów DJI, 900 certyfikowanych pilotów z 28 dedykowanymi oficerami operacyjnymi w swoim centrum dronowym. Dzięki nowemu rozwojowi technologii dronów, na przykład integracji RTK, istnieje więcej możliwości eksploracji, eksperymentowania i wykorzystania na większą skalę.
DJI kontynuuje współpracę z użytkownikami korporacyjnymi, aby zmienić sposób, w jaki świat pracuje z integracją technologii dronów, R&D i wsparciem technicznym. Naszą wizją jest wspieranie ekosystemu komercyjnych dronów dla przedsiębiorstw z różnych branż w celu wzmocnienia pozycji jednostek, zwiększenia liczby miejsc pracy i digitalizacji operacji.