Blog
- Home
- Wiadomości
- Nowe przepisy dotyczące dronów w Polsce: Co oznacza to dla Policji i pilotów BSP?

Nowe przepisy dotyczące dronów w Polsce: Co oznacza to dla Policji i pilotów BSP?
Nowelizacja prawa lotniczego zmienia kompetencje Policji w stosunku do dronów. Jakie zmiany przewidziano? Co oznaczają dla policjantów oraz operatorów BSP?
W ostatnich latach drony przeszły niezwykłą ewolucję, stając się nie tylko futurystycznymi gadżetami, ale także dojrzałymi narzędziami o wysokiej skuteczności, wykorzystywanymi w wielu sektorach gospodarki i administracji publicznej. Ich popularyzacja sprawia, że liczba zdarzeń z ich udziałem może wzrastać. W związku z tym zjawiskiem, w 2025 roku nastąpiła nowelizacja prawa lotniczego (Dz. U. z 2025 r. poz. 179, z późn. zm.), która w zasadniczy sposób zmienia kompetencje funkcjonariuszy Policji podejmujących czynności wobec pilotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Komenda Główna Policji (KGP) przygotowała w tym celu szczegółowe zalecenia, aby ułatwić policjantom pełnienie służby.
Kluczowe zmiany w uprawnieniach Policji oraz nowe obowiązki pilotów dronów
Główny Sztab Policji Komendy Głównej Policji opracował zupełnie nowe wytyczne stanowiące podstawowe kompendium wiedzy dla funkcjonariuszy Policji. Opisują one wszystkie zmiany w przepisach prawnych związane z nowelizacją ustawy Prawo Lotnicze (Dz. U. z 2025 r. poz. 179, z późn. zm.). Są one istotne nie tylko dla służb, ale również pilotów dronów, ponieważ Policja ma nowe narzędzia oddziałowujące na pilota drona, który musi liczyć się z nowymi obowiązkami.
Co należy wiedzieć? Przygotowaliśmy krótkie kompendium w punktach
- Obecnie każdy szeregowy policjant, a także funkcjonariusze innych służb i wojska, ma prawo weryfikować uprawnienia pilota oraz sprawdzać, czy lot został zgłoszony. Wcześniej takie uprawnienia posiadały wyłącznie osoby upoważnione przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).
- Pilot drona jest teraz zobowiązany do okazania swoich uprawnień do pilotowania, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej (np. certyfikat kompetencji lub dostęp do aplikacji drony.gov.pl).
- Funkcjonariusz może wydać pilotowi polecenie bezpiecznego wylądowania dronem, a pilot musi to polecenie wykonać.
- Policjant może sprawdzić, czy dron posiada nalepkę identyfikacyjną z klasą BSP oraz obowiązkowy numer operatora. Może również weryfikować dodatkowe cechy drona, aby wykluczyć próby wprowadzenia w błąd co do jego masy czy klasy.
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, w którym dron był narzędziem, policjant ma prawo zabezpieczyć drona, urządzenie sterujące oraz telefon używany podczas lotu.
- Policjanci mogą korzystać z portalu „CoTuLata” Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz ogólnodostępnych map i aplikacji (np. DroneTower, dronemap.pansa.pl) do pozyskiwania informacji o dronach, takich jak pułap zgłoszenia, numer pilota/operatora czy strefa lotu.
- W sytuacji, gdy pilot drona nie jest widoczny, policjant powinien obserwować drona do momentu wyczerpania baterii i ewentualnego lądowania. Nawet jeśli dron się rozbije, większość urządzeń jest wyposażona w pamięć, z której można odzyskać dane.
- Każdy lot drona, z wyjątkiem dziecięcych zabawek, musi być zarejestrowany w Krajowym Systemie Informacji Dronowej (KSID) i zgłoszony do PAŻP. Brak zgłoszenia lotu dronem niebędącym zabawką może skutkować nałożeniem kary przez prezesa ULC.
- Jeśli dron zagraża bezpieczeństwu (np. leci nad zgromadzeniem ludzi), policjant wydaje polecenie natychmiastowego lądowania. W skrajnych przypadkach, gdy istnieje zagrożenie życia lub zdrowia, policjant może zastosować środki przymusu bezpośredniego, w tym broń palną, a także systemy zakłócania, kontroli nad dronem czy siatki obezwładniające.
- Nowelizacja prawa lotniczego przenosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo lotu na pilota, nawet jeśli policjant unieruchomi drona, który stanowi zagrożenie. Wcześniej to funkcjonariusz mógł być pociągnięty do odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z takiego działania.
- Policjant ma prawo sprawdzić stan trzeźwości osoby pilotującej drona. Obecnie, podobnie jak w przypadku kierowania pojazdami, przyjmuje się ogólne zasady dotyczące stanu nietrzeźwości lub po spożyciu alkoholu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania w związku z ostatnimi zmianami
- Jakie nowe uprawnienia zyskali policjanci w związku z dronami? Policjanci mogą teraz weryfikować uprawnienia pilotów i zgłoszenia lotów, wydawać polecenia lądowania, sprawdzać cechy dronów (np. nalepki identyfikacyjne i numery operatorów) oraz zabezpieczać sprzęt w przypadku podejrzenia przestępstwa.
- Czy policjant może nakazać lądowanie drona? Tak, policjant ma prawo wydać pilotowi polecenie bezpiecznego wylądowania dronem, a pilot ma obowiązek je wykonać. W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, polecenie natychmiastowego lądowania jest obowiązkowe.
- Co się dzieje, jeśli pilot drona nie jest od razu widoczny? Policjant powinien obserwować drona, dopóki bateria się nie wyczerpie, a dron nie zacznie lądować. Większość dronów posiada pamięć, z której można odzyskać dane, nawet jeśli dron wyląduje z dala od pilota.
- Kto odpowiada za drona, jeśli zostanie unieruchomiony przez policję? Zgodnie z nowelizacją prawa lotniczego, odpowiedzialność za bezpieczeństwo lotu drona spoczywa na pilocie do samego końca, nawet jeśli policjant unieruchomi drona, uznając go za zagrożenie dla zdrowia, życia i bezpieczeństwa osób.
- Czy każdy lot dronem musi być zgłoszony? Każdy lot dronem, który nie jest dziecięcą zabawką (ma więcej niż 250 gramów lub jest wyposażony w kamerę), musi zostać zarejestrowany w Krajowym Systemie Informacji Dronowej (KSID), a lot zgłoszony do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) za pośrednictwem aplikacji DroneTower.
Pamiętaj! Niewiedza zawsze działa na Twoją niekorzyść. Przepisy prawne dotyczące wykonywania operacji bezzałogowymi statkami powietrznymi bardzo często są zmieniane. O ich kontrolowaniu i aktualizacji wiedzy zadbać musi pilot!