Blog
- Home
- Wiadomości
- Czym jest zdalny identyfikator Remote ID?
Czym jest zdalny identyfikator Remote ID?
Remote ID to system, który umożliwia dronom przesyłanie informacji identyfikacyjnych i lokalizacyjnych. Informacje te mogą otrzymać inni uczestnicy przestrzeni powietrznej, w tym władze, piloci i ogół społeczeństwa.
Dlaczego potrzebny jest zdalny identyfikator Remote ID?
Głównym celem Remote ID jest zwiększenie bezpieczeństwa i odpowiedzialności operacji dronów, szczególnie w obszarach, w których drony mogą działać w pobliżu innych statków powietrznych lub w newralgicznych miejscach. Może również pomóc w zapobieganiu nieautoryzowanemu lub nawet nielegalnemu użyciu dronów.
Kto jest odpowiedzialny za wymuszanie wprowadzenia zdalnego identyfikatora?
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) jest odpowiedzialna za regulowanie użytkowania dronów w UE. EASA ustanowiła ramy regulacyjne dla Remote ID, które wymagają, aby większość dronów wykonujących operacje lotnicze na terytorium Unii Europejskiej była wyposażona w system Remote ID od określonej daty.
Jakie wyróżniamy rodzaje zdalnych identyfikatorów Remote ID?
EASA zdecydowała się na podział na dwa główne typy identyfikatorów zdalnych:
· Direct Remote ID – znane również jako Broadcast Remote ID, wykorzystujące Wi-Fi lub Bluetooth do przesyłania danych Remote ID do pobliskich urządzeń.
· Network Remote ID – wykorzystujące sieć komórkową do transmisji danych.
Kto musi korzystać z Direct Remote ID?
Zgodnie z nowymi przepisami w UE większość dronów ważących ponad 249 gramów musi być wyposażona w system Direct Remote ID od określonej daty . Ta odpowiedzialność dotyczy zarówno dronów rekreacyjnych, jak i komercyjnych.
Istnieją wyjątki od tego obowiązku dla określonych typów modeli dronów eksploatowanych według określonych wytycznych lub dla rządu i innych uprawnionych podmiotów. Te wyjątki różnią się w zależności od regionu.
Ważne jest również, aby operatorzy dronów byli świadomi, że wymagania dotyczące zdalnego identyfikatora mogą się różnić w poszczególnych państwach członkowskich UE. Muszą zawsze spełniać specyficzne wymagania kraju, w którym działają.
Kto musi używać Network Remote ID?
Network Remote ID jest obowiązkowy w nadchodzących unijnych przestrzeniach powietrznych zwanych U-Space. Głównym celem Network Remote ID jest ustanowienie niezawodnego i bezpiecznego połączenia między dronami, a operatorami w U-Space. Network Remote ID ma fundamentalne znaczenie dla zaawansowanych operacji, takich jak loty BVLOS, dostawy dronami oraz integracja ruchu załogowego i bezzałogowego w tej samej przestrzeni powietrznej.
Czy mój dron posiada Remote ID?
Nazwa drona | Czy posiada Remote ID? |
DJI Mavic 3T | Tak |
DJI Mavic 3E | Tak |
DJI Mavic 3M | Tak |
DJI Matrice 30T | Tak |
DJI Matrice 30 | Tak |
DJI Matrice 300 | Tak |
DJI Matrice 350 | Tak |
DJI Agras T10 | Tak |
DJI Agras T30 | Tak |
DJI Mini 4 Pro | Tak |
DJI Mini 3 | Tak |
DJI Mini 3 Pro | Tak |
DJI Mini 2 SE | NIE |
DJI Mini 2 | NIE |
DJI Mini SE | NIE |
DJI Air 3 | Tak |
DJI Air 2S | Tak |
DJI Air 2 | Nie |
DJI Air | Nie |
DJI Mavic 2 Pro | Tak |
DJI Mavic 2 Zoom | Tak |
DJI Spark | Nie |
DJI Phantom 4 | Nie |
DJI Phantom 4 Advanced | Nie |
DJI Phantom 4 Pro/Pro+ V2 | Tak |
DJI Phantom 4 RTK | Tak |
DJI Phantom 3 Standard | Nie |
DJI Phantom 3 Advanced | Nie |
DJI Mavic 3 | Tak |
DJI Mavic 3 Classic | Tak |
DJI Mavic 3 Pro | Tak |
DJI Mavic 3 Pro Cine | Tak |
DJI Inspire 1 | Nie |
DJI Inspire 2 | Nie |
DJI Inspire 3 | Tak |
DJI Avata | Tak |
DJI DJI FPV | Tak |
DJI FlyCart 30 | Tak |
DJI Mavic 2 Enterprise Advanced | Tak |
DJI Mavic 2 Enterprise Zoom | Nie |
DJI Mavic 2 Enterprise Dual | Nie |
DJI Matrice 200/210/210 RTK | Nie |
DJI Matrice 600 Pro | Nie |
AgEagle eBee X series | TAK |
WingtraOne Gen II | Tak |
Sony ARS-S1 | Tak |
Autel Robotics EVO Lite | Tak |
Autel Robotics EVO Lite+ | Tak |
Autel Robotics EVO II | Tak |
Autel Robotics Evo Max | Tak |
Autel Robotics Evo Nano | Tak |
Autel Robotics Dragonfish Lite | Tak |
Autel Robotics Dragonfish Standard | Tak |
Autel Robotics Dragonfish Pro | Tak |
Parrot Anafi Ai | Tak |
Parrot Anafi USA | Tak |
BLK2FLY | Tak |
IF1200A | Tak |
XAG P100 | Tak |
XAG P100 Pro | Tak |
Skydio X2E | Tak |
Skydio 2+ | Tak |
Skydio X10E | Tak |
ELIOS 3 UAV | Tak |
Yuneec H520E / RTK | Nie |
Yuneec H850-RTK | Nie |
Należy pamiętać, że nie każdy z wyżej wymienionych bezzałogowych statków powietrznych musi być doposażony w zewnętrzny moduł Remote ID. Więcej informacji o wyjątkach w sekcji “Ważne daty”.
Co to jest U-Space?
U-Space jest dla dronów tym, czym tradycyjna kontrola ruchu lotniczego dla samolotów. Jednak U-przestrzeń nie jest systemem zamkniętym; to zbiór umów, protokołów, środków komunikacji i standardów, które wspólnie zapewniają uporządkowany sposób rozwoju bezzałogowego ruchu lotniczego w przyszłości. Szczególnie potrzebny w ruchliwych częściach przestrzeni powietrznej i nad obszarami miejskimi.
Podstawowe założenia są takie, że U-Space, podobnie jak unijne przepisy dotyczące dronów, jest oparty na ryzyku (a nie na regułach), że wszystkie strony mają sprawiedliwy i równy dostęp do przestrzeni powietrznej, że interesy lotnictwa załogowego są brane pod uwagę i że w dłuższej perspektywie pojawi się więcej możliwości skomplikowanych operacji dronowych.
Główne cele U-Space to:
· unikanie kolizji między bezzałogowymi i załogowymi statkami powietrznymi;
· minimalizowanie zagrożenia dla osób i przedmiotów na ziemi;
· ułatwianie uporządkowanego przeprowadzania lotów bezzałogowych;
· udzielanie informacji niezbędnych do bezpiecznego wykonywania lotów;
· informowanie odpowiednich władz, gdy dron stwarza zagrożenie dla innych statków powietrznych lub osób na ziemi w wyniku katastrofy.
Kim jest dostawca usług U-Space (USSP)?
W U-Space wszystkie drony powyżej 249 g będą musiały łączyć się z U-Space Service Providers (USSP) odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu lotniczego i działanie w ramach planów lotów. Aby zostać USSP, zainteresowany podmiot musi wykazać się zdolnością do świadczenia co najmniej czterech obowiązkowych usług U-Space – identyfikacji sieci, świadomości geograficznej, informacji o ruchu drogowym i autoryzacji lotów UAS. Ogólnie rzecz biorąc, firmy lub organizacje, które chcą zostać USSP, będą musiały spełniać określone standardy bezpieczeństwa i techniczne, mieć określony poziom doświadczenia i być upoważnione przez odpowiednie organy regulacyjne. Aby dowiedzieć się więcej o poszczególnych wymaganiach, zapoznaj się z rozporządzeniem UE 2021/664 .
Jakie dane są przesyłane przez Direct Remote ID?
Dane muszą być transmitowane w czasie rzeczywistym przez cały czas trwania lotu z wykorzystaniem otwartego i udokumentowanego protokołu w sposób możliwy do odbioru przez dowolne urządzenie mobilne lub dedykowany odbiornik.
Dane wymagane do transmisji obejmują:
• Numer rejestracyjny operatora UAS;
• Unikalny numer seryjny UA (lub wyłącznie modułu dodatkowego) zgodny ze standardem ANSI/CTA-2063-A;
• Znacznik czasu, położenie geograficzne bezzałogowego statku powietrznego i jego wysokość nad ziemią lub punktem startu;
• Kurs trasy mierzony zgodnie z ruchem wskazówek zegara od prawdziwej północy i prędkości względem ziemi UAS;
• Położenie geograficzne zdalnego pilota lub, jeśli nie jest dostępne, położenie geograficzne;
• Punkt startu;
• Status awaryjny UAS dla klasy C1, C2, C3 (nie jest wymagany w przypadku modułów dodatkowych).
Kto może zobaczyć dane transmitowane z mojego drona?
Direct Remote ID przesyła dane tylko do swojego najbliższego otoczenia. Sygnał ten może zostać przechwycony przez każdego, kto posiada odpowiedni sprzęt, na przykład wyspecjalizowany odbiornik lub aplikację mobilną wykorzystującą np. smartfon. Wi-Fi i Bluetooth to jedyne zatwierdzone technologie Direct / Broadcast Remote ID.
Podczas korzystania z Network Remote ID Twoje dane są udostępniane odpowiednim władzom, uczestnikom U-Space, współpracownikom i usługodawcom poprzez sieć komórkową.
Jak uniknąć śledzenia przez kogoś mojego drona?
Remote ID to nowe podejście do monitoringu z powietrza, podobnie jak tablice rejestracyjne samochodów. Zdalna identyfikacja zwiększy bezpieczeństwo lotnicze, zwiększy zaufanie społeczne do dronów i umożliwi operatorom dronów wykonywanie lotów, które wcześniej były ograniczone względami bezpieczeństwa. Dlatego każdy, kto znajduje się w zasięgu i posiada odpowiedni sprzęt, może odbierać dane Direct Remote ID.
Czy mogę latać bez Remote ID?
Nie, chyba że Twoja operacja i rozmiar drona pasują do jednego z wyjątków od wymagań Remote ID. Niezastosowanie się do nowego rozporządzenia może skutkować grzywnami lub karami.
Jaki jest zasięg Direct Remote ID?
Nie ma uniwersalnej odpowiedzi, ponieważ na zasięg Remote ID wpływa wiele czynników. Zależy to od zakłóceń elektromagnetycznych z pobliskich urządzeń, mocy transmisji systemu Remote ID, obszaru lotu (miasto/wieś), wysokości, kursu i wielu innych.
Średni zasięg może być odpowiednikiem wizualnej linii wzroku (VLOS). Gdy zobaczysz drona, powinieneś otrzymać dane. Standardy Remote ID nie określają konkretnego zasięgu transmisji danych; wymaga tylko minimalnej mocy transmisji. Oznacza to, że sygnał można zobaczyć w promieniu kilku kilometrów w idealnych warunkach, podczas gdy w warunkach nieidealnych tylko w promieniu setek metrów.
Czy nowe drony będą miały w środku Remote ID?
Tak. Ponieważ w nadchodzących latach Remote ID stanie się nową normą, większość dronów będzie miała wbudowane Remote ID. Pod linkiem otwarta baza popularnych dronów https://dronetag.github.io/opendronelist/
Jak mogę zachować zgodność z przepisami?
Możesz latać dronem obsługującym funkcję Remote ID z już wbudowaną funkcją (dronem z certyfikatem klasy C) lub latać dronem z dołączonym urządzeniem dodatkowym. Modernizacja jest szczególnie przydatna dla pilotów ze starszymi lub zbudowanymi na zamówienie dronami.
Czy muszę zarejestrować drona?
Drony, które nie są certyfikowane, nie muszą być rejestrowane. Jednak jako operator lub właściciel drona musisz zarejestrować się w Krajowym Urzędzie Lotniczym kraju UE, w którym mieszkasz.
Istnieje kilka wyjątków, kiedy jako operator drona nie musisz przechodzić rejestracji:
· Twój dron waży mniej niż 250 gramów (łącznie z ładunkiem) i nie ma kamery ani innego czujnika do przechwytywania danych osobowych;
· Twój dron waży mniej niż 250 gramów (łącznie z ładunkiem) i jest sklasyfikowany jako zabawka (zgodność z dyrektywą 2009/48/WE – ogólnie dron jest przeznaczony do zabawy dla dzieci poniżej 14 roku życia);
· Jeśli jesteś zarejestrowanym operatorem drona, otrzymasz numer rejestracyjny ważny na terenie całej UE, który musi być fizycznie umieszczony na wszystkich posiadanych dronach, np. za pomocą naklejki. Numer ten należy również wpisać do systemu Remote ID wszystkich posiadanych dronów.
Jak sprawić, by mój stary dron był zgodny z prawem?
Jeśli producent drona nie dostarczy do Twojego drona aktualizacji oprogramowania układowego, będziesz musiał doposażyć swojego drona w dodatkowe urządzenie Remote ID jak Dronetag Beacon lub Dronetag Mini.
Ważne daty
Od 1 stycznia 2024 r.:
· Latając w kategorii szczególnej, musisz obsługiwać drona obsługującego Remote ID (drony klasy C z wbudowaną funkcją Remote ID lub drony wyposażone w dodatkowy moduł Remote ID).
· Operacje w kategorii Open należy przeprowadzić dronem C0 do C4 posiadającym etykietę klasy lub dronem zbudowanym prywatnie lub zakupionym przed 31 grudnia 2023 r.
Latając dronami bez Remote ID, możesz latać dronem:
· Ważące poniżej 250 gramów, zakupione przed 31 grudnia 2023 lub zbudowane prywatnie, ale tylko w podkategorii A1 i A3 kategorii Open.
· Dron o wadze poniżej 25 kg zakupiony przed 31 grudnia 2023 r. lub zbudowany prywatnie, ale tylko w podkategorii A3 kategorii Open.
Uwaga: pamiętaj, że „zbudowany prywatnie” oznacza, że zbudowałeś drona na własny użytek; nie dotyczy bezzałogowych statków powietrznych montowanych z zestawów części wprowadzanych do obrotu jako pojedynczy, gotowy do montażu zestaw.
Po 31 grudnia 2023 r. prawie wszystkie nowo wprowadzane drony z etykietą klasy C muszą być wyposażone w funkcję Direct Remote ID. Jedynymi wyjątkami są:
· Drony klasy 0 o masie poniżej 250 gramów łącznie z ładunkiem.
· Drony klasy 3 , które są na uwięzi i ważą mniej niż 25 kg łącznie z ładunkiem, są w pełni zasilane elektrycznie, mają uwięź o długości mniejszej niż 50 metrów, są wyposażone w funkcję świadomości geograficznej i ostrzegają pilota o niskim poziomie naładowania baterii za pomocą wystarczająco dużo czasu na lądowanie.
· Drony klasy 4 o masie poniżej 25 kg, które nie mają trybów automatycznego sterowania innych niż stabilizacja lotu. To orzeczenie jest skutecznie przeznaczone dla modeli samolotów.
Aplikacje do zdalnego wyświetlania identyfikatorów na smartfony
OpenDroneID to aplikacja typu open-source, która umożliwia operatorom łatwą identyfikację dronów w powietrzu. Udostępnia dane Remote ID, umożliwiając innym użytkownikom w tym samym obszarze identyfikację latających dronów za pomocą ich unikalnego identyfikatora. Aplikacja zapewnia również stronę profilu dla każdego drona, która zawiera ważne informacje, takie jak lokalizacja drona, wysokość i dane kontaktowe operatora drona. Aplikacja jest dostępna na Androida i można ją bezpłatnie pobrać i używać.
DroneScanner to aplikacja mobilna zarówno dla entuzjastów dronów, jak i profesjonalistów. Ta wszechstronna aplikacja umożliwia użytkownikom wygodny dostęp do informacji Remote ID nadawanych przez pobliskie UAV. DroneScanner jest zgodny ze standardami ASTM F3411 i ASD-STAN EN 4709-002, umożliwiając ogółowi społeczeństwa łatwe odbieranie nadawanych informacji UAV. Ta aplikacja jest dostępna zarówno na urządzenia z systemem iOS , jak i Android i oferuje użytkownikom szeroki zakres funkcji.
Więcej informacji
Szczegółowe informacje na temat zdalnego identyfikatora w UE można znaleźć w witrynie internetowej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA), która jest odpowiedzialna za opracowanie i wdrożenie regulaminu. Na stronie internetowej EASA znajdują się również informacje o aktualnym stanie przepisów, a także o wszelkich proponowanych aktualizacjach lub zmianach. Dodatkowo informacje można znaleźć na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej, gdzie dyskutowany jest projekt rozporządzenia.